در صنایع مرتبط با آب انواع متفاوتی از فیلتر ها برای جدا کردن ذرات معلق در آب وجود دارند.برای آشنایی با فیلتر های شنی می توانید روی این لینک کلیک کنید. اما از دیگر انواع فیلتر های تصفیه آب که بسیار کاربردی هستند فیلتر های میکرونی را می توان نام برد. تفاوت اصلی این نوع فیلتر ها و فیلتر های شنی در این است که فیلتر های میکرونی بیشتر استفاده صنعتی دارند.

تصفیه آب  به معنای حذف ذرات اضافی از اب است، در برخی موارد ممکن ذرات اضافی تنها شامل یک ذره خاص  باشد و در بعضی  موارد ممکن است شامل چندین نوع ذره و حتی شامل میکروب ها و باکتری ها نیز باشد ، به دلیل وجود همین تفاوت ها فرایند تصفیه آب  ممکن است شامل  یک تا چند مرحله متفاوت باشد.کاربردی ترین نوع فیلتر اب ، فیلتر های شنی هستند اما این فیلتر ها نمی توانند تمامی ذرات اضافی را حذف نمایند و حتی در اب خروجی از فیلتر شنی ممکن است مقداری سیلیس و کربن نیز موجود باشد ، به همین دلیل بایستی برای بعضی مصارف بعد از فیلتر شنی نوعی دیگر از فیلتر را به کار برد تا ذرات ریز تری که فیلتر شنی قادر به حذف انها نبوده است و ذرات باقی مانده از خود فیلتر شنی را بتوان از اب زدود. فیلتر های میکرونی می توانند این کار را انجام دهند در واقع فیلتر های میکرونی می توانند ذرات تا اندازه 0.2 میکرون را از اب جدا کنند که شامل ویروس  ها نیز می شود . این فیلتر ها از جنس مواد پلیمری هستند و درون خود میلیون ها سوراخ بسیار ریز دارند و بسته به اندازه سوراخ میتوانند مواد را از داخل خود عبور دهند . فیلتر های میکرونی تنوع بسیار زیادی دارند و در ابعاد مختلف و اندازه منافذ مختلف ارائه می شوند .

تقسیم بندی فیلتر های میکرونی از نظر قطر

تقسیم بندی فیلتر های میکرونی از لحاظ جداسازی ذرات معلق

تقسیم بندی فیلتر هیا میکرونی بر اساس طول:

کاربرد اصلی فیلترهای میکرونی چیست؟

کابرد اصلی فیلتر های میکرونی پیش تصفیه اب قبل از رسید اب به دستگاه های حساس تصفیه است.

نگهداری فیلتر های میکرونی چگونه است؟

فیلتر های میکرونی طول عمر مفیدی دارند که از حدود یک ماه تا شش ماه متغیر است و این زمان به عوامل متعددی بستگی دارد که اصلی ترین انها کیفیت اب ورودی فیلتر است  ، اما در صورت به پایان رسیدن عمر فیلتر چه باید کرد؟ بهترین کار تعویض فیلتر فرسوده است اما در برخی موارد دیده شده که با اب پر فشار اقدام به شست و شوی فیلتر می کنند که این امر ممکن است ، به از دست رفتن کارایی فیلتر بیانجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *